Case teaching (nauczanie za pomocą przypadków) to metoda nauczania, w ramach której nauczyciel wykorzystuje analizę przypadków (case study) do prowadzenia zajęć.

Analiza przypadku polega na badaniu konkretnego przypadku, zwykle opartego na rzeczywistej sytuacji, zjawisku czy problemie. Przypadek ten jest szczegółowo opisany i stanowi podstawę do analizy, dyskusji i wnioskowania. To narzędzie pozwala na praktyczne zastosowanie teorii w realnych sytuacjach oraz rozwijanie umiejętności analizy, krytycznego myślenia i podejmowania decyzji. Przypadki są z reguły analizowane w trakcie zajęć z nauczycielem akademickim.
Analiza przypadku jest najczęściej wykorzystywana po przedstawieniu części teoretycznej i służy do weryfikacji wiedzy i pokazania studentom jak zastosować wiedzę w praktyce.
Analizowany przypadek powinien być realny, związany z przedmiotem zajęć. Powinien być dokładnie opisany i zawierać istotne informacje dotyczące kontekstu, problemów i decyzji do podjęcia. Może zawierać również dokumenty, dane czy inne materiały do wykorzystania w analizie.
Zaletą metody analizy przypadku jest aktywne uczestnictwo studentów w poszukiwaniu rozwiązania/ rozwiązań. Są oni zachęcani do analizy, dyskusji, eksplorowania alternatywnych scenariuszy, formułowania pytań i podejmowania decyzji w oparciu o dostępne informacje, co przyczynia się do rozwoju umiejętności rozwiązywania problemów.